Determinism

Vad är determinism? Jo, är man determinist så tror man på att allting är orsaksbestämt, vilket skulle menas att vi inte har en fri vilja.

Jag skall nu demonstrera hur detta går ihop i en extremt sammandragen och försimplad text;


Låt oss säga att du ska ta en fikarast. Du har valet att välja mellan choklad eller en frukt. Du är väldigt sugen på en choklad, men du vet att frukt är nyttigare för dig och du försöker trots allt gå ner i vikt den här månaden. Trots detta väljer du choklad, du sätter dig och du njuter.


determinism 1


När du kommer hem lägger du dig i sängen och tänker "Jag borde ha tagit frukten". Men genom att säga det menar du då att du hade ett val, en fri vilja att få välja mellan chokladen och frukten. Men genom att säga det menar du i så fall att ditt förflutna inte skulle spela någon som helst roll i denna situation, för att den fria vilja är oberoende.


determinism 2


Men låter inte det extremt ologiskt och dumt? Trots allt måste ditt förflutna ha en viss betydelse eftersom du påverkas av den, alltså är det orsaksbestämt, alltså är det deterministiskt. Enligt deterministerna hade du inget annat val än att välja chokladen.


determinism 3

Men man skall inte blanda ihop determinism med fatalism. Fatalism ingår ibland annat islam. Fatalismen säger också den att vi inte har någon vilja, att allting är förutbestämt, men det är bestämt av gud. Han vet vad du ska göra.

Kristendomen och judendomen säger till skillnad från islam och deterministerna att gud gav oss den fria viljan. Vi får välja att tro på gud eller att inte tro på gud och vi får välja mellan gott eller ont.


Här kommer mina frågeställningar och åsikter; Om nu determinist skulle råda (som det mesta verkar peka på), är det då någon mening att tro på kristendom eller judendom t.ex.? Om man vet att man inte kan göra något åt sitt liv och att man inte kan ta några egna val så kanske man bestämmer sig för att bara lägga sig ner på golvet och dö (om man ska överdriva). Och hur kan forskare och vetenskapsmän fortfarande vara troende trots sina kunskaper?

Det kanske är nödvändigt för folk att få leva i den där illusionen, få tro att de faktiskt har en fri vilja. Annars skulle vem som helst kunna gå ut och knivmörda någon och därefter skylla på determinismen.


Jag har en teori angående den fria viljan som jag faktiskt skapat helt själv. Den går ut på den deterministiska synen, men är lite mildare, och enligt mig mer logisk.


determinism 4 min

Visst, vi har ett slags fritt val. Men när du ska välja mellan chokladen och frukten så tar det förflutna och påverkar ditt val. Detta måste inte mena att du är tvungen att ta chokladen. Trots allt är vi inte helt drivna utav instinkt. Men det är större risk att du tar chokladen pga. andra erfarenheter du varit med om.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Här har vi kvalitativ kvällsläsning ;) tack för den ;D haha

2007-11-27 @ 22:30:46
URL: http://www.HittaPunktSeDen.blogg.se
Postat av: Anonym

jaha? meningen med detaa är?

2007-12-01 @ 11:37:16
Postat av: Eric

#Ulrika
Skoj att du gillade det.

#Anonym
Imbicile.. du verkar inte fattat innebörden av att blogg.
Jag behöver inte förklara mig för dig.. min blogg, mina val.
Bra att du kan stava också.

2007-12-06 @ 15:38:28
Postat av: Mauwlin

Jag fattade ingenting.. :(

2008-04-08 @ 00:33:54
URL: http://mauwlin.bloggagratis.se/
Postat av: 1 + 1 = 11 (think outside the box) *ironisk* :D

om man skulle tro att allt vore förutbestämt skulle man lika gärna kunna lägga sig ner och dö :)

2008-04-20 @ 22:16:38
Postat av: Eric

1 + 1 = 11

Ja, självklart.. därför måste vi lura oss själva att vi faktiskt har en fri vilja. Annars skulle det ju vara meningslöst att leva.

2008-04-21 @ 18:18:29
Postat av: Lando Griffin

Det här har jag läst om i illustrerad vetenskap...



"Vår fria vilja kan vara en illusion



Fysikerna har länge satt frågetecken för om människan kan ha en fri vilja. Den strider mot kvantmekaniken, en av den moderna fysikens grundpelare. Nu har neurologerna också börjat tvivla. Nya försök visar att vi handlar innan vi bestämmer oss för det."

2008-05-19 @ 09:08:43
Postat av: Eric

#Lando Griffin

Ja... tittar man närmare på saken är det svårt att argumentera mot determinismen.

2008-05-19 @ 14:03:39
URL: http://howtodisappearcompletely.blogg.se/
Postat av: Lando Griffin

Men precis som du skrev är det viktigt att tro att vi har en fri vilja, annars skulle det inte vara någon mening med att leva och samhället skulle kollapsa.



Tänk vilket argument det skulle bli för en våldtäktsman att han inte hade ett eget val lol

vems är skulden då?

2008-05-19 @ 19:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0