We're gonna go back.. way back.. back into time

Mor tog sig tiden att scanna in våra familjefoton.
I really like them.
Väldigt gamla foton, så i andra ord är nästan alla tagna i Chile.
Om ni inte var bekant med det så är jag halvt chilensk.
Min mor och resten av familjen flyttade till Sverige pga militärkuppen.
Min mor var runt 16 år gammal då och lärde sig svenska snabbt
vilket förklarar varför hon pratar flytande nu.
Men aja, nog om det. Här är bilderna.



Vi kan ju börja med mitt favoritfoto. Längst till vänster har vi min morfar.
Fick tyvärr aldrig träffa honom.
Min mor påstod ändå att han var en stor skit.
Hon ogillade honom så mycket att hon t.o.m sa
att hon inte ens skulle gråta om han bara skulle falla ihop och dö.
Dock när hon fick höra från Chile att han var död så grät hon i flera dagar.
Vet inte om det var pga hans död
eller om det var för att hon aldrig riktigt fick chansen att känna honom.


Hon som sitter sådär kaxigt är min kära mormor.
Så vitt jag vet drog morfar ungefär då min mamma föddes
så min mormor blev ensamstående mor åt fem barn.
Hon gifte aldrig om sig.
Min moster Patricia, det äldsta av de fem syskonen, och min mor Jacqueline, den yngsta.


Min morbror Pedro och mamma.



Tvillingarna Willie och Juan Carlos. Mina morbröder.


Ännu en bild på tvillingarna.


Moster Patricia i mitten.



Min moster fick sitt första barn: Jorge. Min kusin.


Jorge i Santiago, Chiles huvudstad.


Haha, känns faktiskt väldigt skumt att kolla på dessa bilder
då Jorge nu är min chef.
Förresten är tjejen med mittbenan min mamma.
Både min mor och min far var extremt smala då de var yngre
vilket förklarar min urtråkiga kroppsform.

10 månader efter att Jorge födds, samma år, fick han en bror, vid namn Leonardo (till höger).
Leonardo var min stora idol då jag var liten, haha.
Finns en hel del sjuka historier från den tiden då jag var liten
men han var i alla fall världens bästa. Speciellt då han lagade "bajskaka", haha xD


Familjen flyttade till Sverige och moster Patricia fick vara med i tidningen.
Vet inte vad hon gör på bilden eller vad artikeln gick ut på..
men jag antar att hon skulle föreställa en missnöjd chilenare.

Syskonen någonstans i slutet på 80-talet.
Ignorera siffrorna i hörnet, det är väl någon idiot som fotat kortet.
Till vänster och höger: Tvillingarna
I mitten: Tio Pedro (Morbror Pedro)
Till höger sittandes: Tia Patt (Moster Patricia)
Vänster sittandes: Jacqueline (Mamma)


Willie flyttade till Amerika då han skaffade barn-
Mormor flyttade tillbaka till Santiago någonstans på 90talet
då general Pinochet inte längre var stadschef.
På bilden är det mormor till höger
och hennes bästa kompis Rosá till vänster.


Avslutar med den här bilden
på min mamma som liten och hennes hund.
Jävligt suddig, men vet att den betyder ganska mycket för min mor.
Så vitt jag vet så älskade hon verkligen den där hunden
men tydligen var det någon random skitunge som matade hunden med gift.


Det bör finnas flera bilder.. vet dock inte vad som hänt med dem..
inte är de på den här datorn i alla fall.
När jag lagt mina smutsiga höstvantar på de andra bilderna
kanske jag publicerar de också.

Kommentarer
Postat av: Malin

åh, älskar gamla foton överhuvudtaget, men när det är familjefoton är det ju en helt annan sak verkligen... kanske borde ta tummen ur röööööva (som vi säger här på landet) och scanna in mina någon gång. yeah. om du undrade. hahah.

nej, men väldigt snygga kort!

2009-01-29 @ 09:17:05
URL: http://playthepart.blogg.se/
Postat av: Filippa

Va fint! Det blev så levande med texterna till.

2009-01-29 @ 19:20:47
URL: http://gillofilippa.blogg.se/
Postat av: Eric

Malin: Ja, skulle vara trevligt att se lite svenska familjer! Vill se på din fars släkt.



Filippa: Tack så mycket, väldigt snällt sagt!

2009-01-29 @ 23:34:01
URL: http://howtodisappearcompleatly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0