Zola Jesus


Det fina med att gilla mindre kända artister är att man det är väldigt lätt att ta kontakt med dem, och få svar tillbaka.
Xiu Xiu, Former Ghosts och Zola Jesus är sådana exempel.
Zola Jesus hittade jag genom Former Ghosts (som jag har skrivit om), började prata med henne och sedan lyssna på hennes debut.
Zola Jesus är en tjej på 20 år som heter Nika Roza Danilova. Hon har redan hunnit släppa flera EP's och en debut,
samt sammarbetat med en del andra band. Känns helt otroligt att en tjej som är yngre än jag kan ha så mycket talang och framgång.



Tänk er en blandning mellan
Siouxsie Sioux och Kate Bush, krydda på med starkt gotisk känsla så får ni fram Nika Rozas röst.
Hennes musik är väldigt svår att greppa tag i. Krävs mycket koncentration och ansträngning för att se detaljerna.
Eftersom musiken är så diffus är det svårt att tyda Nikas fantastiska röst, för att röst har hon allt. Det framgår framför allt live.
Vare sig ni gillar Zola Jesus eller inte så är det här en väldigt intressant musikerfarenhet.
Klicka på bilden för att tanka hem albumet


Sen undrar jag hur fan Nika fick en så stilig musikvideo med en så låg budget. Det förblir ett mysterium.




Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh, värt musiktips (tillräckligt mycket värt för att jag ska bry mig om att kommentera, det brukar krävas en hel del för det). Och videon är ju en perfekt sammansmältning av den visuella estetiken med musiken. Gillar.

2009-11-23 @ 18:00:47
URL: http://axontrmnl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0