"Shitgaze" och Wavves

Jag kan inleda det här inlägget med att berätta att jag har gått igenom flera olika musikfaser i mitt liv. Hade tänkt att dela med mig av min lilla undersökning (som jag genomförde för 5 minuter sedan). Here we go, i kronologisk ordning:

Klassisk musik (Ja, tro det eller ej, i 2an började jag fanatiskt lyssna på Bach och andra kompositörer), Hip Hop, Tv-spelsmusik, Metal, Hård Rock, Rock, Grunge, "SkatePunk", Progressive rock, Art Rock, "Indie", Post-Punk, Goth, Pop, Post-Rock, Shoegaze, Electroclash, Trip-Hop, Jazz...

.. och som ni redan vet är jag nu inne på det här med "Lo-Fi". Det är inte en genre direkt, utan snarare ett produktionssätt; "Låg Kvalité är Önskad Kvalité". Senaste banden jag tipsat om är ju Lo-Fi. I alla fall, den nya grejen inom Lo-Fi som jag dragits till senaste veckorna har varit "Shitgaze".

Vad är Shitgaze då?
Jo, det skall jag förklara för er, små pysslingar. Shitgaze har ingenting med Shoegaze att göra egentligen, förutom den grötiga atmosfären. Och när jag säger det menar jag ändå på ett helt annat plan. Shoegaze har en otydligt grötig atmosfär på ett vackert sätt, medan Shitgaze är grötig på ett distat, skrälligt och smutsigt sätt. Tät atmosfär av oljud.
Det finns ingen speciell image när det kommer till det ytliga. Attityden dock är väldigt punkig, typ "I don't give a fuck. I don't care about anything".
"Shitgaze" är egentligen inte en officiell genre. Men det lär snart bli det med tanke på hur fyndigt lyssnarna använder benämningen.


Ska börja med att presentera min favorit inom Shitgaze, bandet Wavves. Ett band på två pers från Kalifonien som gör oljud à la Surf Punk i kassettbandskvalité och sjunger om demoner och gothare. Bandet fick tydligen en hel del hype från den stora internetbaserade musiktidningen Pitchfork. Jag fastnade totalt för det opretentiöst råa bandet. Många av slingorna påminner starkt om The Jesus and Mary Chains och det är lika svängig surf som Beach Boys. Combon av dessa två, en aningen blip-blop och lo-fi tillsammans fångade mitt hjärta och nu är jag smått besatt av albumet Wavvves. Se till att lyssna på den!

Klicka på bilden för att tanka hem albumet:


  1. "Rainbow Everywhere"
  2. "Beach Demon"
  3. "To the Dregs"
  4. "Sun Opens My Eyes"
  5. "Gun in the Sun"
  6. "So Bored"
  7. "Goth Girls"
  8. "No Hope Kids"
  9. "Weed Demon"
  10. "California Goths"
  11. "Summer Goth"
  12. "Beach Goth"
  13. "Killr Punx, Scary Demons"
  14. "Surf Goth"



Kommentarer
Postat av: sandra

åh! wavves är grymt bra :D ska du se dom på debaser?

2009-12-16 @ 20:34:38
URL: http://sandraeatworld.blogg.se/
Postat av: Laura

from the pictures you have as a wallpaper, the one in which he is standing with a hand grenade is one of my favourites :D i also love picture with the kafka, indie, fashion and punk on it, really original!:D haha that's why i have this blog in favourites although i don't understand anything :( [i'm not asking you to write in english or whatever, just wanted to tell you :)]

hope you understand english ;) if not this would be silly!

2009-12-16 @ 20:39:11
Postat av: Anton Abele.

Shitgaze var en intressant benämning på det hela. Hört Smith Westerns? Eller svenska Bristlemouth?

2009-12-16 @ 23:15:09
Postat av: sandra

svar: aah nej! kom just på att dom var där nu i december. :( tror jag, för dom är inte kvar på kalendern. men kolla här: http://www.debaser.se/kalender/stockholm/ det är ju jättemånga bra band som spelar!

2009-12-17 @ 08:16:14
URL: http://sandraeatworld.blogg.se/
Postat av: Laura

i love wavves! :D

2009-12-19 @ 17:36:50
URL: http://www.fotolog.com/lauu_xeddy
Postat av: Johan

Jag känner att jag kommenterar alldeles för sällan, trots att jag besöker din blogg ofta. Därför tänkte jag ge dig lite feedback för en gångs skull.



Bloggen är sjukt underhållande och jag måste tacka för tipset om Wavves, är helt såld!



Vågar man hoppas på att det kommer ett videoinlägg snart? :)

2009-12-21 @ 01:42:05
Postat av: Eric Dödens

*SV Johan:* Din kommentar uppskattas. Bevisar att jag lyckas uppnå mitt mål att tipsa om band som kanske är lite mer svårtillgängliga.



Absolut! Hade tänkt försöka mig på en liten julspecial inom kort. Känner bara att jag har lite brist på inspiration just nu. Men nu med julmagin i luften lär det ju komma upp någonting, right? ;)

2009-12-21 @ 10:20:14
URL: http://howtodisappearcompletely.blogg.se/
Postat av: Ella

får man skriva att man också gillar wavves eller blir det pinsam tystnad då?

pinsam tystnad.

2010-01-04 @ 21:09:30
URL: http://lamorochlianer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0